torsdag 21 februari 2013

Det här är jag

Torsdagstema hos FABRIKEN, det här är jag.


En levnadsglad flicka klädd i ett hemsytt förkläde av bommulstyg och vita träskor. Fullt sysselsatt med att bära Spannar av Emalj. Spannar som fylldes med vatten från den gamla gröna pumpen. Vatten som låtsashästarna skulle få. Storsyrran brevid och med i leken.  Mamma och mormor i bakgrunden som klipper trasmattor.

Vi plockade smultron på strå och åt ljummen nykokt Rabarberkräm med mjölk. Mjölk som hämtades från Bondgården intill i mjölkkannan av Emalj.

Dessa kvinnor med rika händer. Min barndoms starka kvinnor. Underbara kvinnor. Så fyllda med livskraft. Mormor och mamma . Tryggheten. Storsyrran som alltid fanns och finns där vid min sida. För gemenskap, stöd och hjälp, upptåg och glada skratt och så jag själv förstås.

Här grundlades min smak för det enkla, svenska, genuina. Vitmålade möbler, Leksandstolar, Bommulstyger, trasmattor, broderade dukar och blommiga porslinskaffekoppar.



 



HA DET BRA DÄR UTE.

Inga kommentarer: