onsdag 6 februari 2013

Föremål från förr med en historia

 
Återandvändning/Återbruk torsdagstema hos FABRIEN

Under min barndom var det återandvändning som gällde. Mormor sparade på omslagspapper och snören och vävde trasmattor. Mamma sydde kläder åt mig och min syster. Ibland använde hon eller sydde om ett plagg. Som den gången då hon sydde om mormors rävboa till en mössa åt min syster. Men först skrämde hon pappa genom att bädda ner rävboan i hans säng. 

Eftersom jag är lillasyster, minstingen i familjen fick jag ärva en hel del. Det var Lucialinnen, skriskor, skidor och pjäxor liksom cyklar och regnkläder. Ja, ibland fick ja ju nytt också som min röda Bambino när jag fyllde fem år.

Jag gillar att vårt hem är fyllt med föremål som har en historia. Helst de föremål som kommer från släktingar. Pappas fickkniv som han alltid bar med sig och träskedar som barnen gjort i slöjden. Mormors broderade dukar. Den gamla chiffonjén och väggklockan från mannens släkt. Fotogenlampan från min mormors bardomshem och tavlan som mannens mamma målat. 

Det finns en hel del inköp från våra resor men också strandfynd, slaggprodukter från gamla järnverk och ett glasunderlägg i papp från Puben i Berlin där jag och mannen förlovade oss. De är ju också föremål från förr med en historia.

 



 



Var rädda om er där ute.

1 kommentar:

MammaElva sa...

Fin tolkning av temat!