fredag 12 oktober 2012

Regnbågens slut en illusion

I dag när jag körde hem från jobbet, började det plötsligt att regna efter det att det varit strålande sol. Då såg jag två regnbågar och den ena var så ofantlig stor, vacker och klar i färgerna. Innan jag fått fram min Iphone syntes bara den kraftigaste av dem och då så såg jag slutet på regnbågen, så häftigt.


Regnbågen har något mystiskt så otroligt vackert över sig. Vilket har givit den plats i sagor, myter och trossystem, den symboliserar tolerans och förståelse och mänsklighetens mångfald. Talet sju står för det fullbordade. I grekisk mytologi är den stigen mellan himmel och jord. I irländsk folktro finns den berömda guldskatten vid regnbågens fot. Kinesisk mytologi ser regnbågen som en reva i himlen som bara kan förseglas av en gudinna med stenar i sju olika färger. I nordisk gudalära heter regnbågen Bifrost. Den byggdes av gudarna som förbindelse till den andra världen, förenar Asgård med Midgård och vaktas av Heimdall. Regnbågen finns omnämnd i Första Moseboken som ett tecken på Guds förbund med människorna. Efter att Noa överlevt floden sände Gud regnbågen som ett tecken på hans löfte att ingen mer syndaflod skulle komma

 Jag hörde som barn att man skulle finna sitt livs skatt vid slutet av regnbågen......







VAR RÄDDA OM ER DÄR UTE.

Inga kommentarer: