tisdag 19 juli 2011

Lavendel

ALLDELES UNDERBART.

Bin och fåglar surrar överallt.
Så minns jag mina bardomssommrar hos mormor. Grusgång av rundslipad havssten. Rabarberkräm med mjölk. Smultorn på strå, hemgjord vaniljglass. Lindspepparkakor med en smak av citrus. 

Fiskbilen som kom med Strömming som hälldes upp i mormors vita emaljerade fat med blå kant. Mormor som satt och rensade strömming på trappen. Mormor som hade gamla konstiga namn för alla rensningsmoment som hon lärt sig av en fiskrenserska. Strömmingen som sedan tillagades till salta Sotare som serverades med färskpotatis.  

Svagdrickan som hämtades från matkällaren. Flaskan som drickan fanns i var väldigt stor och den stod i en ställning av trä. Drickan hälldes upp i mormors Blåvita porslinskanna. 

Iskalla bad vid den stora stenen som fanns mitt i sjön. De grårutiga stickiga ullfiltarna som vi satt på. Vår teakfärgade transistor och Tv-kannan med kaffe som fanns i mammas pilkorg.

Å så doften av lavendel.











Ha det härligt i sommarvärmen där ute.

1 kommentar:

Vero sa...

Jag köpte mig faktiskt en lavendel och satte i en liten planterng på min balkong. Har skördat en gång, vilka ligger och torkar nu och skall sedan ner i påse och i min underklädeslåda tänkte jag.

Men jag kommer kunna skörda ytterligare en gång och sen ska jag försöka övervintra den i garaget. Det lär inte bli riktigt lika kallt där som på balkongen. Rädd den fryser sönder då den står i kruka.